Google Ads

Google Ads er Google sin egen annonseplattform – for svært målrettet og effektiv annonsering. Google Ads gir deg muligheten til å treffe de som leter etter det du tilbyr – akkurat når de søker etter det. Du betaler kun for resultater, for eksempel når noen ringer deg eller klikker seg videre inn på nettsiden din.

Mange tror at Google Ads bare er søkeannonser rettet mot spesifikke søkeord, men det er det faktisk ikke. Med Google Ads kan du også sette opp bildeannonser, video-annonser, Youtube-annonser, remarketing-annonser, Shopping-annonser og mye mer. Under kan du lese mer om de ulike annonseringstypene og hvilke som passer din bedrift best.

Google Ads Søk – Søkekampanje

Annonsen din vises når noen søker etter det du tilbyr.

Google Ads Søk er den mest kjente annonsetypen og handler om å nå ut til potensielle kunder når de søker etter tjenesten eller produktet ditt i Google Søk og på Google Maps. Denne annonsetypen er rettet mot spesifikke søkeord.

Les mer

Annonsene har til hensikt å føre brukerne direkte inn til nettsiden din, føre til flere bestillinger eller å få flere kunder til å kontakte deg. Dette økes blant annet ved å tilføye en «klikk for å ringe-knapp» i annonsen.

Budgivningen på Google Ads Søk er mer effektiv enn noen annen annonsering. Du legger inn på forhånd hva du synes et klikk eller en henvendelse er verdt – og betaler kun for disse.

Hvem burde bruke en slik kampanje?

Google Ads søk passer best til bedrifter med høy konkurranse. Hvis det er mange tilbydere av de samme tjenestene, vil en Google søkekampanje sørge for at du havner blant de øverste tilbyderne av produktet/tjenesten. Typiske bransjer som hyppig benytter seg av Google Ads søk: Nettbutikker/alt av netthandel, rørlegger, elektriker, advokater, tannleger, tømrer/snekker, arkitekter, eiendomsmegler ++

Google Ads Display – Bannerkampanje

Kundene ser annonsene dine gjennom bannerannonser og bilder.

Med Google Ads Display kan du sette opp bildeannonser og vise dem i Google Display-nettverket, hvor flere av de mest leste norske avisene er med. Blant annet Dagbladet.no, Tv2.no, Startsiden.no osv.

Les mer

I motsetning til en søkekampanje (hvor du kan nå ut til folk som allerede søker etter det du driver med), vil du i Display-nettverket fange folks oppmerksomhet litt tidligere i kjøpsprosessen. Bannerannonsering er perfekt hvis du vil drive med merkevarebygging eller lanserer et nytt produkt/tjeneste. Det er også ideelt å bruke til å minne kundene dine på hva de er interessert i, eller hva de har interessert seg for før gjennom remarketing (også kalt retargeting). Sistnevnte kan for eksempel være folk som har besøkt nettsiden din tidligere. Mulighetene er mange!

Google Ads Video – Videokampanje

Du presenterer bedriften din på en levende måte gjennom video.

Med en videokampanje kan du vise videoannonser – enten i Google Display-nettverket eller i strømmetjenester på Youtube.

Les mer

Google Ads Video har mange annonsetyper å velge mellom, men den mest vanlige typen er In-stream-annonser før, underveis og etter vidoer på Youtube, eller i nettaviser gjennom Display-nettverket.

Video er perfekt for deg som har komplekse produkter eller tjenester, som blir bedre formidlet gjennom manus og levende bilde. Video blir bare mer og mer populært, scorer høyt på SEO og får flere klikk enn noe annet innhold.

Google Ads Shopping – Shoppingkampanje

Viser frem varebeholdningen din på nett.

Med Google Ads Shopping kan du markedsføre varebeholdningen din på nett, samt øke trafikken til nettsiden/nettbutikken din. Google Ads Shopping kan også kombineres til å drive kunder til en fysisk butikk, ved målretting for kunder i nærmiljøet.

Les mer

En Google Ads Shooping kampanje vises øverst eller til høyre i søkeresultatet, og viser blant annet frem overskrift, pris og butikknavn.

Shoppingkampanjer regnes ofte som mer effektive, fordi de øker sannsynligheten for at kundene kjøper noe fra nettsiden din. På grunn av visningsformen, får kunden et overblikk på hvordan produktet ser ut og hvor mye det koster, før de klikker seg videre. I likhet med Søkeordskampanjer betaler du kun for resultater og passer perfekt til deg som driver med detaljhandel.

Vil du vite mer om Google Ads ? Ta kontakt med oss her: